به مجموعه آموزشی و روان شناختی هورام خوش اومدید، برای آموزش کار با سایت « کلیک کنید »
0

فشارهای روانی روزمره

بعد از یک روز کاری سخت، در حال رانندگی به سوی خانه هستید. در مغازههای مسیر شما، تبلیغاتی با رنگهای مختلف، از جدیدترین نوع محصولات به چشم میخورد، که اکثر آنها را با نوع و شکل متفاوتتری احتمالاً قبلاً تهیه نمودهاید.

در محل کارتان، مرتب تلفن زنگ می خورد، زنگ تلفنهمراه شما و همکارانتان با ریتمهای مختلف به صدا درمیاید. از طرفی دستگاه پیامگیر با سر و صدا به شما اعلام می کند که پیام و ایمیل جدید آمده است. بیرون محل کارتان هم کارگران ساختمانی مشغولی کندن آسفالتها، جدولها و غیره هستند. صدای بوق اتومبیلها و دزدگیرها و موارد مشابه، همگی به طور غیر مستقیم وارد مغز شما می شوند.

به عقیده دکتر «دیوید لوبیس» ، روانشناس، میلیون قطعهی اطلاعاتی در هر ثانیه به مغز می رسد، ولی مغز ما تنها یازده عدد از آن اطلاعات را می توان، آنالیز کند. با توجه به بمباران اطلاعات و آمارهای بررسی شده، تمام این موارد، هشداری برعلیه سلامتی شماست. این مسئله، نشانگر حد و مرزی است که مغز در زمانهای مختلف در مورد تصمیمگیری و خلاقیت و توانایی از خود نشان می دهد. دریافت اطلاعات بیش از حد، باعث افزایش خطر بیماریهای روانی، IBS، سردردهای عصبی و حتی حملهی قلبی میشود.

افزایش فشارهای روانی و محدودیتهای زمان و افکار متفاوت به طور هم زمان، می تواند دست به دست هم داده و محرکی اضافی باشند برای عوامل بیماریزای ذکر شده. چنین محرکهای خارج از تحمل، این روزها بسیار شایع است. به همین دلیل، شیوع بیماریهای عصبی و قلبی روزافزون شده است. حال به نکاتی می پردازیم تا این فشارها را کمی قابل تحملتر نماییم:
محدود نمودن دریافت تبلیغات تجاری و بارزگانی

به گفتهی دکتر لوییس، تبلیغ کنندگان کالاهای تجاری، موجب میشوند تا شما فکر کنید، هر چه تبلیغ میشود مهم و ضروری است. درحالی که شما به آنچه مورد نیازتان است احتیاج دارید نه بیشتر. برای رهایی از موارد تبلیغاتی ، ابتدا فکر کنید که ایا کالای تبلیغ شده به دردتان می خورد؟ برای سلامتی شما مفید است؟ و اصلاً این کالا فقط برای ترغیب افرادی مانند شماست تا خرید کنید و یا مزایای جانبی هم دارد؟

برای خرید کردن زمان مشخصی را تعیین کنید، اگر نیاز به زمان بیشتری دارید، این فرصت را به خودتان بدهید تا در مورد خرید وسایل مورد نیازتان بیشتر فکر کنید. در مورد خرید کردن، برای خودتان محدودیت-هایی را قائل شوید. به فرض بگویید ۵- ۳ فروشگاه را سر می زنم و جنس مورد نظر را فقط در همان فروشگاهها تهیه می کنم.
از سر و صدای محیط اطراف دور شوید. (صداهای مصنوعی)

شما احتمالاً در محیط کار یا منزل روزانه با سر و صدآیهای مختلفی سرو کار دارید. سر و صداهای صنعتی، دستگاه کپی، بوق اتومبیلها و … تحقیقات نشان می دهد که این صداها موجب افزایش سطح هورمونهای استرس می شوند. بنابراین به خودتان کمی استراحت بدهید. چگونه؟ با رفتن به دامان طبیعت. جایی که از سر و صداهای مصنوعی و نورهای محرک چشم، خبری نباشد. صدای پرندگان، صدای رود و امواج دریا، باعث آرامش می شوند. از طرفی دیدن مناظر طبیعی و زیباییهای متفاوت آن، بسیا ر چشمنواز است و شما را برای مدتی از آن زندگی پرمشغلهی شهری رها می کند و باعث میشود انرژی مثبت یافته، با نشاط شوید.
تمرینهای تمرکزی و مراقبهای را حتماً انجام دهید. (یوگا، تای چی و …)

حتماً در جریان جدیدترین اطلاعات قرار گیرید. از لپتاپهای مدرن گرفته تا تلفنهای همراه، سیلی از اطلاعات را روزانه به سوی شما سرازیر می کنند. بنا به تحقیقات دکتر لوییس، ۸۰ درصد کارمندان ادارات حداقل هفته ای یک بار با اطلاعا ت زیادی که برایشان ارسال می شود، مواجه هستند ولی فرصت کافی برای حل و فصل آنها را ندارند.

در این مورد باید آنها، ابتدا اطلاعات دریافتی را براساس اهمیت آنها مرتب کنند و موارد اضافی را حتماً حذف نمایند تا کارهایشان نظم پیدا کند و کمتر دچار نگرانی و مشغله شوند؛ و بعد سر فرصت به بررسی آنها بپردازند. تلفن همراه را هم هفتهای یک بار بررسی کنید و موارد اضافی را در آن حذف کنید.

تا حد امکان از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید و تا حد امکان خود را به طبیعت نزدیک نمایید تا همیشه سالم و تندرست بمانید. (در ضمن از پرخوری هم اجتناب کنید)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *